De Machine

De opbouw van de Honda MTX-OT kun je hier in grote lijnen volgen. Het complete verhaal staat op het door mij zeer geliefde Honda MBX Forum

Op het MBX Forum zitten louter liefhebbers van de Honda M serie (en dan met name de Honda MBX). Registeren en voorstellen is verplicht!

De opbouw van het onderstaande verhaal is in chronologische volgorde, met een hoop verwijzingen naar elders op deze weblog. Hopelijk is het een beetje te volgen allemaal!


29 oktober 2011: aankoop van de Honda MTX!
Mark Lievens en Mike zijn naar het verre Limburg afgereisd om een via Marktplaats gevonden MTX te gaan bekijken. Het betreft de door mij specifiek gezochte versie met 80cc, zes versnellingen en...een Nederlands motorfietskenteken. Bouwjaar 1982, oorspronkelijk afgeleverd in Duitsland.

Kleurschema goed, tankje gespoten helaas. Wel maar 9847 km op de teller. Lang verhaal kort: afrekenen, overschrijven en op de aanhanger ermee!

Mooie machine!



De MTX staat hier een beetje in de sportstand: laag bij de grond dus. Dat komt door de sjorbanden die Mark zeer strak heeft aangetrokken, zodat het oude beestje niet om kan vallen.
Op verzoek wat achtergrond informatie: Dit type Honda MTX wordt door de liefhebbers MTX-OT, Oud Type genoemd, onder meer vanwege het luchtgekoelde blok. De MTX-OT is geproduceerd van 1982 tot 1984 in diverse uitvoeringen.
Recentere types zoals de MTX-R en MTX-R2 hebben vloeistofkoeling, later zelfs aangevuld met moderniteiten zoals een schijfrem aan de voorzijde...
Uiteraard met uitzondering van de alleen in Nederland geleverde MTX-SH. Die bleef tot in de jaren negentig luchtkoeling houden. En een trommelrem voor.
Tot zover de geschiedenis les....

29 oktober 2011: onderdelen deel 1
Sponsor Ruud Volders heeft al vanaf het allereerste begin van dit project aangegeven ruimhartig onderdelen te willen doneren. Rond 14:30 parkeren we auto en aanhanger voor zijn deur voor een vroeg Sinterklaasfeest.


Vollaaien!!!
Onderdelen in de gloria! Mooiste stuk is de MTX200R voorvork die veel steviger is uitgevoerd dan het originele vorkje. 
Daarnaast is het een echte motorfiets voorvork, dus luchtondersteund en....bedoeld voor een schijfrem. Het is wel zo fijn om bergje af ook een beetje tot stilstand te komen. Of toch niet een Eland aan te rijden. Dus komt op de MTX-OT een schijfrem. Jawel...

Ploatie:

Vork op de brug.

Natuurlijk past deze vork niet meteen in de MTX, maar van wat knutselen zijn we natuurlijk niet vies. Dat gaan we maken, dus.

Ook krijgen we van Ruud Volders een kofferset, 2 80cc cilinders, 2 complete remklauwsets en een uitlaatbocht mee. Fantastisch dus.

Daarna even door naar Tilburg om bij Rob een reserveblokje op te pikken, om voldaan weer terug te keren in Sprang-Capelle.



30 oktober 2011: de MTX op de brug voor inspectie
Natuurlijk moet de nieuwe aanwinst eens op het gemakje bekeken worden.
Op de brug ermee!



En eens goed inspecteren....

Originele gereedschapset compleet aanwezig...
Blok nog nooit los geweest...
Goedgekeurd!

Zoals we in vaktermen zeggen: dit is een hele echte onversleutelde MTX van 30 jaar oud.

Natuurlijk heb ik ook een testritje gemaakt. De MTX staat op kenteken en is keurig verzekerd. Hard gaat het echter niet...bij 80 km/h is de puf er wel uit.

De uitlaat zit zo te horen en voelen helemaal vol met kool. Mag ook wel na 30 jaar....


31 oktober 2011: onderdelen deel 2
Vandaag is de postbode langs geweest met mooie nieuwe onderdelen. Voordat de MTX op weg gaat naar het verre noorden, krijgt hij een complete make-over.

Motorisch wordt het een en ander geoptimaliseerd om straks met een stevig gebouwde Mike en 40 kilo bagage toch nog zo'n 85 km/h te kunnen halen.

Zo zal het slagvolume vergroot worden tot 99cc. Hiervoor gebruik ik een Honda zuiger van een ander Honda model, de al lang vergeten Honda H100.


Verse onderdelen!
Verder een nieuw membraan, small end lagers en speciale achterremblokken. Alles is NOS en allang niet meer leverbaar via de reguliere Honda dealer. Besteld bij een relatie in Engeland.

1 November 2011: een mail van een onbekende

"Kun je mij even bellen. Heb wat voor je tochtje" lees ik in mijn e-mail.

Lang verhaal kort: dit werd 'even' in mijn handen gedrukt: een al minimaal 25 jaar niet meer leverbare uitlaatbocht van het fameuze merk Proma. Volledig nieuw en lag al jaren ongebruikt op zolder bij de gulle gever die anoniem wenst te blijven.

De Proma bocht.
De prijssticker vermeldt het bedrag van 159,95. Guldens wel te verstaan.....

1 December 2011: Bepakt en bezakt deel 1
Eindelijk weer twee avonden aan de MTX kunnen sleutelen. Om een hoop bagage mee te kunnen meenemen komt er een kofferset, gesponsord door Ruud Volders, op het brommertje.

Eerst het subframe maar een verstevigen. Geen gedoe met high-tech lichtgewicht materialen, slimme bevestigingssystemen en intelligente snelsluiters. Neen, gewoon warmgewalst staal, een lasaparaat en een hele stapel bouten.

Eerst twee stippen aanlassen. De gaten komen overeen met de achterkap en er zijn twee extra vulbusjes aangebracht.





Bakken en braden!



Na het in elkaar bouwen en nog wat verder sleutelen hangt er ineens een koffer aan!



Morgenochtend weer gezellig verder. Moet nog een topkoffer op en links en rechts mag er nog wat metaal worden toegevoegd.